Alcoholvrije wijn verovert in rap tempo een plekje in de Nederlandse wijnmarkt. Volgens de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Wijnhandelaren (KVNW) zou deze trend binnen 5 jaar wel eens goed kunnen zijn voor 20% van de totale wijnomzet. Vooral jongere generaties omarmen deze gezondere keuze en dat zien wijnimporteurs ook terug in hun cijfers.

Steeds meer keuze, betere kwaliteit

“Alcoholvrije wijn zit al een paar jaar flink in de lift,” zegt Peter van Houtert, voorzitter van de KVNW. Hij benadrukt dat slijterijen niet meer om deze trend heen kunnen: “Het hoort gewoon bij een modern assortiment.” Delta Wines, de grootste wijnimporteur van Nederland, zag de vraag naar alcoholvrije wijn de afgelopen 5 jaar zelfs verdrievoudigen.

De groeiende populariteit is deels te danken aan een forse verbetering in kwaliteit. Nieuwe technieken maken het makkelijker om wijn van alcohol te ontdoen zonder smaakverlies, legt marketingmanager Laura Bron van Delta Wines uit.

Jongeren kiezen bewust

De opmars van alcoholvrije wijn wordt vooral aangevoerd door jongeren. “Deze generatie geeft meer om kwaliteit en ervaring dan om de hoeveelheid die ze drinken,” vertelt Bron.

Bubbels blijven favoriet

Mousserende alcoholvrije wijnen doen het opvallend goed. “Waarschijnlijk omdat de bubbels een deel van de smaak camoufleren,” denkt Van Houtert. Vooral tijdens feestdagen zoals Oud en Nieuw wordt deze variant steeds vaker geschonken.

Met de feestdagen voor de deur lijkt alcoholvrije wijn dus een blijvertje. Een gezondere keuze met steeds betere smaken – daar kan iedereen mee proosten.